Opis witryny Moja Grecja - geneza, zawartość

O witrynie...

Autor nad Zatoką Wraku Witam wszystkich, którzy świadomie lub nie dotarli do Mojej Grecji. Czym jest ta witryna? Początkowo był to głównie opis mojej wycieczki autokarowej po Grecji, zorganizowanej przez firmę, w której pracowałem, we wrześniu 2001 r. Oprócz samego opisu zamieściłem też zdjęcia z podróży oraz trochę ogólnych informacji o Grecji - dawnej i dzisiejszej. W ten sposób zaczęła się moja przygoda z Helladą. Zastanawiałem się czy warto publikować te moje wypociny i fotki, czy kogoś to w ogóle zainteresuje. Zdecydowałem się przede wszystkim po to, aby pokazać jaka wspaniała jest Grecja, jej przyroda, zabytki, klimat i ludzie. Mam nadzieję, że zachęcę w ten sposób choć kilka osób do odwiedzenia Hellady, a moje porady pomogą uniknąć problemów, które my odczuliśmy na własnej skórze.

Niecały rok później, na przełomie czerwca i lipca 2002 roku wyjechaliśmy do Grecji ponownie. Tym razem polecieliśmy całą rodziną na wczasy, na Riwierę Olimpijską. Pozwoliło to nam spojrzeć na Helladę od innej strony - totalnego wypoczynku i relaksu w luksusowych warunkach. Stąd też zarówno zdjęcia, jak i relacje, mają inny charakter. Witryna Moja Grecja poszerzyła się nie tylko o informacje z tej drugiej podróży. Zacząłem zbierać i zamieszczać na stronie bardziej szczegółowe dane o Grecji - rozbudowałem działy Historia GrecjiGrecja dzisiaj oraz dodałem informacje o kulturze i sztuce Hellady. W opracowaniu historii Grecji, informacji o współczesnym państwie greckim i opisu zabytków najbardziej pomogły mi następujące publikacje, o które wzbogaciła się moja biblioteczka. Na początku 2003 r. powstał nowy dział poświęcony Igrzyskom Olimpijskim Ateny 2004, który był na bieżąco aktualizowany aż do ich zakończenia. Igrzyska były wielkim wydarzeniem dla Greków - można to było zaobserwować już podczas naszej pierwszej podróży w 2001 r. - ten kraj już wtedy żył „olimpiadą”.

W lipcu 2004 roku odbyliśmy kolejną, trzecią już, podróż do Grecji. Tym razem odwiedziliśmy największą grecką wyspę - Kretę. Kilka miesięcy po powrocie dodałem do Mojej Grecji osobny rozdział poświęcony wyłącznie tej wyspie. We wrześniu 2005 roku po raz czwarty odwiedziliśmy Grecję - tym razem wylądowaliśmy na zielonej wyspie - Korfu. A potem nastąpiła kilkuletnia przerwa w moich wyjazdach do Grecji. Ósme „urodziny” Mojej Grecji były okazją do publikacji relacji z piątej podróży - na wyspę Kos, którą odwiedziliśmy w sierpniu 2009 roku. 10 lat po naszym pierwszym wyjeździe do Grecji pojechaliśmy tam znowu, po raz drugi odwiedzając Kretę - w czerwcu 2011 r.

Dotychczas podróżowaliśmy wyłącznie po Grecji, więc w kolejnym roku postanowiliśmy złamać naszą wieloletnią tradycję i pojechaliśmy na wycieczkę objazdową po Włoszech. Jednak okazało się, że Włochy to nie to co Grecja, która ma dla nas więcej uroku i bardziej nas pociąga. Dlatego już rok później (w 2013 r.) powróciliśmy na grecki szlak i ponownie zawitaliśmy na Wyspy Jońskie - tym razem na Zakynthos. Ósmy wyjazd do Hellady w 2014 roku to w pewnym sensie rozwinięcie części naszej pierwszej wycieczki objazdowej - tym razem mogliśmy spędzić tydzień w okolicach Kanału Korynckiego i na Peloponezie. W 2015 roku postanowiliśmy zobaczyć tradycyjne górskie wioski i słynne plaże na wyspie Karpathos. Dziesiątą podróżą do Grecji miało być odwiedzenie Skopelos, jednak na kilka dni przed wylotem musieliśmy zmienić plany. Rok później, w 2017 r. w czasie naszej dziesiątej greckiej podróży dotarliśmy na Kretę (po raz trzeci) i na Santoryn. A na Skopelos dotarliśmy dopiero w kolejnym roku. W 2021 roku, pomimo trwającej drugi rok pandemii Covid-19, ponownie odwiedziliśmy Skopelos. W ciągu 20 lat naszych podróży do Grecji kilkakrotnie zastanawialiśmy się nad odwiedzeniem perełki greckiej turystyki: wyspy Rodos. Udało nam się to dopiero w 2022 r. (rok przed wielkimi pożarami na tej wyspie) - to była już nasza 13. wizyta w Helladzie. (Zobacz na mapie gdzie byliśmy.)

I tak z małej stronki w ciągu prawie 22 lat powstała całkiem spora witryna, a liczba wizyt na niej w tym roku przekroczyła 3 miliony! Przez cały ten czas wygląd strony ulegał przemianom, nie da się jednak zaprzeczyć, że w porównaniu do większości współczesnych witryn, które mają po kilka lat, wygląda jak z „poprzedniej epoki”. Ale tak już chyba pozostanie. Od lat najpopularniejszymi podstronami są: Warto zobaczyć, Porady praktyczne, Mini słownik polsko-greckiPorządki architektoniczne (nie wiem dlaczego) oraz strony poświęcone mitologii. Staram się w miarę wolnego czasu dopisywać nowe elementy i aktualizować istniejące. A najważniejszą rzeczą dla mnie była i jest rzetelność publikowanych danych - każda nowa informacja jest więc dokładnie weryfikowana. Kosztowało mnie to bardzo dużo pracy. Jeśli więc ktoś będzie chciał wykorzystać treści zawarte w  Mojej Grecji to proszę o wcześniejsze zapoznanie się z zastrzeżeniami.

I na koniec chciałbym złożyć podziękowania: Madzi - za jej anielską cierpliwość przy korekcie każdego tekstu oraz Pawłowi - za niezwykle cenne porady i uwagi techniczne. Bez Nich strona ta nie wyglądałaby tak jak wygląda.